Vanliga frågor

Vissa frågor får Securifid oftare än andra. Därför har vi samlat svaren på dem här, så att du snabbt och enkelt kan hitta rätt information. Om du inte får svar på din fråga här är du varmt välkommen att kontakta oss.

Securifid är en helt ny och säker identifieringstjänst som skapar trygga samtal mellan privatpersoner, företag, myndigheter och organisationer. Det har länge funnits krav på att privatpersoner måste identifiera sig för myndigheter, företag och organisationer. För oss är det självklart att privatpersoner ska kunna kräva samma sak tillbaka. Därför samlar vi marknadens ledande identifieringslösningar i en och samma app för att göra det enkelt att säkerställa att du kan lita på den du pratar med.

I dagsläget kan du använda Mobilt BankID och Freja eID+.

Nej, det är helt gratis. Securifid finansieras av de anslutna organisationerna.

Nej, du kan bara använda ditt mobilnummer på en enhet åt gången.

Nej, du registrerar ett mobilnummer på en enhet. Om du vill registrera fler mobilnummer behöver du använda flera enheter.

Ja, om du inte har appen så kan du ta emot en identifiering via sms och då är avsändaren Securifid. Men appen är helt kostnadsfri för dig som privatperson, så ladda gärna ner den så att du är redo nästa gång du pratar med ett företag eller en myndighet.

För att kunna göra 2parts identifiering krävs appen.

I dagsläget har du inte möjlighet att växla mellan legitmieringstjänster. Önskar du byta legitimeringstjänst krävs att du registrerar om dig i appen.

Vi har valt att använda Freja eID Plus av säkerhetsskäl. Freja eID Plus utfärdas efter att du har legitimerat dig fysiskt hos ett ombud, vilket motsvarar den lägsta nivån av Securifids säkerhetskrav.

Nej, det är tyvärr inte ett krav ännu, men vi hoppas att det ska bli så i framtiden! Och för Securifid är det redan en självklarhet.

I nuläget är det bara företag, myndigheter och organisationer som kan ta initiativ till identifieringen, men i framtiden hoppas vi att privatpersoner ska få samma möjlighet.

Självklart! Du bestämmer själv vem du vill dela din information med. Genom att kräva att den som ringer identifierar sig behöver du inte oroa dig för att råka ut för bedrägerier.

Du kan alltid se företagets, myndighetens eller organisationens namn och logotyp. Ofta får du även information om namn och roll på den som ringer till dig.

Nej, du väljer själv om du vill identifiera dig. Men för att skapa ett ännu tryggare samtal kan det dock vara bra att båda identifierar sig.

Efter att du har mottagit en identifiering har du tre minuter på dig att motidentifiera dig.

Ja, under Historik ser du alla identifieringar som du har mottagit och vilka du har identifierat dig för.

Ja, under historik kan du se alla identifieringar som du har mottagit. Om du vill identifiera dig tillbaka behöver motparten skicka en ny identifiering.

Det beror troligtvis på en av följande två faktorer:

  1. För att du ska kunna få en pushnotis behöver notiser vara aktiverade för Securifid-appen. Du aktiverar notiser i mobiltelefonens inställningar.
  2. Om du har registrerat ditt mobilnummer på en annan enhet, som fortfarande har notiser från Securifid aktiverat, behöver du avregistrera ditt mobilnummer på den andra mobiltelefonen.

Det är en fabriksinställning på mobiltelefonen som vi tyvärr inte kan påverka.

För att kunna ta emot en identifiering behövs ingen e-legitimation, men för att kunna identifiera dig tillbaka behöver du Mobilt BankID eller Freja eID+.

Du kan alltid ta emot en identifiering, men för att identifiera dig tillbaka krävs e-legitimation.

Nej men vi arbetar på att hitta en lösning för detta.

Här hittar du en guide som hjälper dig med Mobilt BankID installationen.

Här hittar du en guide som hjälper dig med Freja eID installationen.

I nuläget behöver du installera appen på nytt.

Det beror på vilka inställningar du har för automatisk uppdatering av appar på din mobiltelefon.

Du registrerar dig med hjälp av ditt mobilnummer, men kan använda Securifid på flera enheter. Dock bara en enhet åt gången. Med enhet menas smartphone och surfplatta.

Det är möjligt att använda Securifid på en surfplatta också, så länge det är en smart enhet.

I dagsläget finns Securifid på svenska och engelska. Om du använder ett annat språk än dessa standard i din mobiltelefon kommer Securifid automatiskt att ställa in engelska som förval.

Ja, appen är inte bunden till några geografiska gränser. Däremot finns tjänsten bara tillgänglig för svenskregistrerade företag, myndigheter och organisationer samt för svenska e-legitimationer för tillfället.

Skaffa appen